Voel of het werkt
 
  • 05-01-2021-
  • door Janou-

Zó verleid je talenten Communiceer inclusief, in tekst en beeld

 

Kies voor inclusieve communicatie

Hoe spreek je met jouw vacatures de kandidaat aan die je voor ogen hebt? Sluit geen talenten uit met wie je wél in contact wilt komen. In dit blog geef ik je inzichten over inclusief communiceren. Daarbij zijn twee punten van belang: beeld en tekst.

Tip 1: inclusief in beeld

Welke foto’s gebruik je voor je vacatureplatform en vacatures? Een goede set professionele foto’s geeft je website een betrouwbare uitstraling. En geeft talenten een inkijk in je onderneming. Ze kunnen zien wie hun collega’s worden en in het beste geval voelen zij een connectie: een krachtige factor in het overtuigingsproces. 

Let erop dat je doelgroep zich herkent in de foto’s:

  • Roep herkenning op
    Wil je in jouw team de man-vrouwverhouding meer richting 50-50 brengen? Dan is het belangrijk om op je website ook deze verhouding in beeld te brengen, zodat je herkenning oproept.

  • Diversiteit in beeld
    Wil je meer diversiteit op de werkvloer? Daarvoor geldt hetzelfde principe: zorg ervoor dat die diversiteit ook zichtbaar is op de website.

Vul je fotoset dus eventueel aan met passende (stock)foto’s om online de gewenste verhoudingen te creëren.

 

Tip 2: inclusief in tekst

  • Functietitel
    Kies eens voor ‘integratiespecialiste/-specialist’. Uit onderzoek blijkt dat een vrouwelijke talent zich hierdoor veel meer aangesproken voelt dan als je alleen de mannelijke vorm gebruikt. Voor mannen maakt dit geen verschil: ze voelen zich niet meer of minder aangesproken.

  • Functie-eisen
    Denk ook eens aan de manier waarop je functie-eisen beschrijft. Zijn alle punten die je noemt écht noodzakelijk? Uit onderzoek blijkt dat als je meer dan vijf eisen stelt, een vrouw eerder afhaakt, omdat zij verwacht niet aan alle eisen te kunnen voldoen. Terwijl ze perfect gekwalificeerd is.

  • Formulering
    Ook de formulering maakt uit. Als je ervoor kiest om te zeggen ‘je bent Oracle-specialist’ dan komt dit veel stelliger over dan wanneer je zegt ‘je weet veel van Oracle’. Het eerste gaat over identiteit, het tweede over skills. Uit onderzoek blijkt dat een vrouw zich eerder herkent in de tweede formulering.

Ook méér inclusiviteit in je teksten?

Breng je werkenbij-platform naar een hoger niveau en bereik je doelgroep. Bij Vigor & Zest raken we de juiste snaar, met rake tekst. Neem contact op en ervaar het zelf.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.