Voel of het werkt
 
  • 26-08-2020-
  • door Michelle-

Google for Jobs beloont kwaliteitscontent

 

Zijn jouw vacatures al Google-for-Jobs-proof?

Volgende week is het zover: Google Nederland lanceert Google for Jobs. Dit is Google's zoekfunctie voor vacatures. Wil je jouw vacatures hiervoor optimaliseren (en word je een early adaptor in jouw branche)? Ontdek hoe je dat doet.

Hoe krijg je als recruiter een streepje voor in de war on talent? Tot voor kort leek een flink advertentiebudget op Indeed een slimme zet. Door de komst van Google for Jobs verandert dit: de kwaliteit van je content weegt nu een stuk zwaarder. Yes! 

 

Goed nieuws!

Het grote voordeel van Google for Jobs is dat je als recruiter binnenkort niet meer afhankelijk bent van het dure vacatureplatform Indeed.

Google for Jobs is gratis en het werkt als volgt: 

  • Vacaturezoekers krijgen in Google-resultaten vacatures te zien. Vacatures die aansluiten bij hun profiel, hun zoekgeschiedenis op Google en informatiebehoefte.

  • Dit gaat buiten de jobboards (zoals Indeed) om. Het algoritme zorgt ervoor dat je vacature vaker verschijnt bij een specifieke doelgroep.

Het rankingsprincipe
Google for Jobs wordt volgende week in Nederland gelanceerd en wordt steeds verder doorontwikkeld. Google wil 11 kenmerken van de vacature weten en leest die kenmerken via structured data in.

Het gaat onder meer om:

  • omschrijving

  • locatie

  • functietitel

  • basissalaris

  • publicatiedatum

Op basis van deze gegevens past Google een rankingsprincipe toe. Voor elk gegeven dat je correct invult, komt je vacature hoger in de zoekresultaten. Pas hierin ook zorgvuldig gekozen zoekwoorden (SEO) toe. 

 

Goede tekst wordt beloond

Bijzonder aan Google for Jobs is dat de kwaliteit van je vacaturetekst zorgt voor een hogere ranking. Dus: als je lezer lang blijft ‘hangen’ op je vacature, krijg je meer punten.  

Zorg dus voor een prikkelende vacature die de aandacht vasthoudt. Met korte zinnen, duidelijke voordelen en geschreven in de taal van je doelgroep. Vermijd vage vacatureclichés

Maak het technisch in orde
Tot slot zijn er ook technische aanpassingen nodig. Zorg bijvoorbeeld voor een Indexing API of een aparte sitemap, zodat Google op de hoogte blijft van de status van je vacatures.

Begin op tijd
Het is goed nieuws dat Google (eindelijk) kwaliteitscontent beloont. Profiteer van dit algoritme en ga voor sprankelende content. Zodat je je sollicitanten over de streep trekt.

Vigor & Zest heeft al verschillende organisaties begeleid om hun vacatures Google-for-Jobs-proof te maken. Wil je meer informatie? Neem contact met ons op.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.