Neem de proef op de som
 
  • 07-04-2021-

Pakkende nieuwsbrief schrijven? Goed nieuws: zo maak je een vliegende start

 

Direct aandacht van je doelgroep

Een nieuwsbrief schrijven, is dat een goed idee? Zeker! Want een nieuwsbrief komt direct binnen in de mailbox van je (potentiële) klant. Wellicht krijgt de ontvanger zelfs een melding. Heel anders dan op een tijdlijn bij social media. Begin de lente daarom goed, ga een nieuwsbrief schrijven.

Met een nieuwsbrief schrijven houd je bestaande relaties warm. Eerdere klanten én geïnteresseerden die zich inschreven voor je nieuwsbrief. Zij zijn dus al in meer of mindere mate betrokken bij je organisatie. Overtuig hen om opnieuw klant te worden (re-marketing) door hen te blijven betrekken bij je organisatie.

 

Let op vorm en inhoud

  • Nieuwsbrief schrijven: wat zet je erin?
    Een nieuwsbrief schrijven betekent dat je ook echt ‘nieuws’ gaat delen. Leef je daarom in: wat is voor mijn doelgroep leuk of belangrijk nieuws? Dit kan iets anders zijn dan wat je zelf graag wilt delen.

    Het is voor relaties wellicht minder interessant om te weten dat je als team meer gaat focussen op gezond leven, dan dit voor jou is. Tenzij je dit bijvoorbeeld aan een actie koppelt. Want met een nieuwsbrief schrijven is het ook zaak je lezer te verleiden tot actie, om de band te versterken.

  • Vorm: houd het kort en overzichtelijk
    Wellicht twijfel je of er genoeg nieuws te delen is met je doelgroep. Het goede nieuws: de uitdaging van een nieuwsbrief schrijven is om die kort en overzichtelijk te houden. Het gaat er vooral om dat de interesse gewekt wordt en de lezer doorklikt naar je website.

    Dat begint al bij de onderwerpregel. Die moet interesse wekken en opvallen tussen andere mails. Een voorbeeld: lanceer je een nieuw concept? Plaats dan niet de naam daarvan in de onderwerpregel, maar prikkel juist met de inhoud ervan. En twijfel je wat het beste werkt voor je doelgroep? Hiervoor kun je een A/B-test inzetten.

Zo ontwijk je het spamfilter

Je wilt voorkomen dat je zorgvuldig opgestelde mailing in de spambox terechtkomt. Enkele tips voor als je start met een nieuwsbrief schrijven:

  • Mail vanuit een persoonlijk e-mailadres, dus niet vanuit een algemene inbox.

  • Kies voor afbeeldingen met een klein formaat.

  • Gebruik niet teveel links.

  • Gebruik in verhouding meer tekst dan beeld.

 

Tip: interne nieuwsbrief schrijven

Wil je de interne cormmunicatie versterken en in contact blijven met elkaar, ook tijdens het thuiswerken? Dan is een nieuwsbrief schrijven een van de middelen die daarbij kan helpen. Dat kan al heel eenvoudig. Deel bijvoorbeeld eens per maand de highlights van je intranetberichten. In deze blog lees je daarover meer.

Hulp nodig bij een nieuwsbrief schrijven?

Wil je een vliegende start maken of meer reactie op je nieuwsbrief? Of wil je meer uit je intranet halen en met de inhoud daarvan een interne nieuwsbrief schrijven? Plan een (online) contentconsult met ons in. En krijg tips en handvatten om prikkelende content te creëren.

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.