Voel of het werkt
 
  • 01-09-2020-
  • door Michelle-

Blijf in touch met je thuiswerkers Met een levendig intranetplatform

 

3 inzichten uit de praktijk

Als je veel thuiswerkt, is het soms een uitdaging om ‘in sync’ te blijven met elkaar. Je zicht op wat iedereen bezighoudt, kan soms vertroebelen. Dan is het een goed idee om je intranet nieuw leven in te blazen, voor meer betrokkenheid en binding. Ter inspiratie deel ik enkele inzichten uit de praktijk. 

 

Bij onze klanten

De tijd dat intranet een digitaal prikbord was, zijn we gelukkig voorbij. Het wordt steeds meer gebruikt als socialmediaplatform. Waarbij volop ruimte is om successen te delen en discussies te voeren. 

Dat gebeurt ook bij onze klanten accon■avm adviseurs en accountants en IT-dienstverlener Qualogy. De accountants en IT-professionals zijn veel en route of werken op locatie bij de klant. Intranet is dan een goed middel om betrokken te blijven.

Om dit effect te versterken, delen onze klanten (twee)wekelijks een mailing voor collega’s met daarin een overzicht van wat er o.a. op intranet is verschenen. 

De 3 aandachtpunten
Als wij voor onze klanten intranetcontent verzorgen, richten we ons op 3 aandachtpunten:  

 

1. Maak het sociaal

Is jouw intranet in de fase dat er wel berichten verschijnen, maar er nog weinig interactie is? Dan is het tijd om je kanaal ‘socialer’ te maken. Met persoonlijke verhalen van collega’s die inspelen op de emotie van je collega’s. Ideeën: 

  • Nieuwe medewerker in dienst?
    Vermeld het goede nieuws niet als ‘aankondiging’ door het management, maar laat de medewerker zelf een persoonlijke introductie schrijven. 

  • Verbeterpunt onder de aandacht brengen?
    Breng het positief, bijvoorbeeld met een enthousiast verhaal van een collega die vertelt over de kansen die het team nog beter kan aangrijpen.  

 

2. Kill de overkill

Is de contentstroom voor jouw intranet juist heel constant en loopt het goed? Dan is het verstandig om te waken voor een overkill aan informatie. Ga met je team om tafel en bepaal wat je wel én niet deelt. Ideeën: 

  • Deel zeer specifieke informatie alleen met collega’s voor wie dit relevant is. Wellicht kun je dit instellen met een label- of filterfunctie.   

  • Bundel diverse berichten over één onderwerp. Zo kun je vaak beter een maandelijkse update delen dan wekelijks.  

 

3. Focus op kwaliteit

Daarnaast is het zaak om de kwaliteit van je content te bewaken. Leest de tekst prettig? Bevat het een sterke kop? Nodigt het uit tot interactie? En bevat het bericht aantrekkelijk beeld?   

Voor onze klanten accon■avm en Qualogy fungeren we als ghostwriter of eindredacteur op het intranetplatform. We denken actief mee over onderwerpen, verzorgen de eindredactie van berichten en schrijven zelf – vanuit naam van een collega – inspirerende content. 

Ga voor sprankelende content

Denk jij dat er méér te halen is uit jouw bestaande intranet? Of wil je dat we meedenken in andere vormen van interne communicatie? Plan een (online) contentconsult met ons in. En krijg tips en handvatten om prikkelende content te creëren. 

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.