Voel of het werkt
 
  • 17-03-2021-
  • door Lotte-

BLUF je content Plaats de ‘bottom line up front’

 

Géén simpele schrijftruc

BLUF staat voor ‘bottom line up front’. Het is een schrijfmethode om je verhaal te ordenen, waarna je je lezer zo snel mogelijk de centrale boodschap voorschotelt. Panklaar. 

  • Vrijwel alle content, zoals webteksten, artikelen, whitepapers of rapporten, heeft tot doel om je ontvanger verder te helpen.

  • Maar de ontvanger heeft het druk - en honderden prikkels trekken zijn aandacht. BLUF daarom je content.

Voorbeeld: twee intro’s
Hieronder lees je een artikel-intro in twee varianten. Het artikel beschrijft waarom het zo belangrijk is om heldere taal te gebruiken op je homepage.

 

Vergelijk de intro's

  • Intro 1:

    Duidelijk communiceren
    Succesfactor voor je homepage

    Je homepage is de ‘online entree’ van je bedrijf. Hier direct duidelijk zijn, kan het verschil maken tussen conversie of een bezoeker die je site verlaat (bounce).

  • Intro 2:

    Duidelijk communiceren
    Succesfactor voor je homepage

    Met duidelijk taalgebruik en een heldere vormgeving voor al je bezoekers, of ze nu nieuw zijn of niet, zorg je ervoor dat iedereen de kernwaarde van je product en bedrijf begrijpt. Gebruik dus eenvoudige taal om je product te beschrijven. Zo komt je boodschap bij alle bezoekers over. Of ze je vakgebied nu door en door kennen - of er blanco invallen en gewoon het beste product zoeken voor hun bedrijf.

 

Wat is het verschil?

De eerste intro maakt in twee zinnen een punt. Het tweede voorbeeld geeft een langere inleiding voor hetzelfde artikel. Deze líjkt meer in detail te treden en dus meer te zeggen. Maar is dat ook zo?

Nee, de tweede intro is een rommeltje:

  • De tweede intro maakt zonder duidelijke reden onderscheid tussen nieuwe en ervaren gebruikers en tussen taalgebruik en ontwerp.

  • Ook is er geen conclusie waaróm duidelijke taal zo belangrijk is. Want ‘met iedereen kunnen communiceren’, is feitelijk de betekenis van ‘duidelijke taal’.

 

Formuleer je ‘bottom line’

De eerste intro is geschreven door een auteur die precies weet waar zijn artikel over gaat. De tweede intro niet. De auteur kent zijn onderwerp, maar weet niet welk punt hij wil maken.

Als je weet welk punt je gaat maken, kun je dit direct melden. Weet je dit niet, dan verval je al snel in algemeenheden. Daarom is BLUF zo’n waardevolle schrijfoefening. Het dwingt je om je ‘bottom line’ te formuleren - en zo je content te BLUFfen.

Meer weten, advies nodig?
Lees mijn vorige blog over de BLUF-methode. Of neem contact op en stel je vraag.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.