Dit jaar bestaat Vigor & Zest 25 jaar
Ter ere van dit zilveren jubileum kijkt oprichter Michel Groenveld terug op de beginjaren van Vigor & Zest, destijds bekend als De Huurwoordenaar. Ook neemt hij je mee in zijn toekomstvisies. En hij vertelt zijn motto om nóg eens 25 jaar vol te maken.
1975: een merkwaardige hobby
“Het begon allemaal op de lagere school. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in reclameboodschappen en reclameteksten. Op jonge leeftijd vond ik het leuk om door de krant te bladeren en te kijken hoe producten aan de man werden gebracht. Dan probeerde ik me in te beelden hoe de reclameboodschappen overkwamen op klanten. En hoe het nog beter zou kunnen."
1983: passie voor schrijven
Jong geleerd, nu gedaan
“Op de middelbare school vond ik het leuk om opstellen te schrijven. Ik heb ook veel geschreven voor de schoolkrant, evenals voor een krantje van de scouting.
Tijdens mijn periode bij de schoolkrant vroeg ik de woordvoerder van de Centrum Partij voor een kritisch interview, destijds een zeer omstreden politieke partij. Hij kwam op school en iedereen was in rep en roer. Maar ik had een mooi interview voor de schoolkrant.
Intussen groeide mijn liefde voor schrijven. Op een ouderavond werd mijn moeder door mijn leraar Nederlands verteld dat ik een ingeleverd werkstuk nooit zelf kon hebben geschreven. Het niveau was veel te hoog. Ik moest het volgens hem wel hebben overgeschreven. Dat was niet zo. Ik had het écht zelf geschreven. Uiteindelijk kreeg ik een 10. De enige keer in mijn schoolcarrière, want verder bakte ik er niet veel van."
'The choice of a new generation'
"Mijn interesse in reclames bleef groeien in mijn tienerjaren. Onder andere door de zeer populaire Pepsi Cola-reclame ‘The choice of a new generation’, met Michael Jackson. Door deze reclame was Pepsi Cola een tijd populairder dan Coca Cola. Ik was erg gefascineerd door die reclamecampagnes."
1997: De Huurwoordenaar is een feit
“Na mijn schooltijd heb ik tien jaar gewerkt bij de KLM als steward en purser, maar ik bleef mijn fascinatie houden voor schrijven en reclames. Ik besloot hiermee verder te gaan. Eerst als freelancer voor allerlei bladen en later werd ik door bedrijven gevraagd om persberichten te schrijven. Ik schreef de persberichten met een andere insteek dan mijn opdrachtgevers verwachtten: ik stemde de inhoudelijke boodschap veel meer af op de informatiebehoefte van de lezers. Dat werkte heel goed. Zo ontdekte ik mijn commerciële talent. Ik besloot om De Huurwoordenaar op te richten.”
2001: succes met e-mailmarketing
“Wat jaren later huurde ik een kantoor en begon ik collega's aan te nemen. Geleidelijk werden internet en e-mail populair, dus richtten we ons op de eerste vormen van e-mailmarketing en ‘webvertising’. We schreven en verstuurden nieuwsbrieven naar alle klanten en geïnteresseerden. We schoten op alles dat bewoog. Iedere week kregen de klanten van onze klanten nieuwsberichten en aanbiedingen in hun mailbox, dat toentertijd nog geen spamfilter had.
Iedereen was enthousiast. Vergeleken met drukwerk was het een extreem goedkope en snelle manier om de hele tijd bij klanten op het netvlies te zitten. Het was goud waard. Dus ik bood het als dienst aan voor al onze opdrachtgevers. Dat heeft een grote zet gegeven, zowel voor onze klanten als voor De Huurwoordenaar.”
Door de jaren heen
“In de jaren die volgden, hebben we met De Huurwoordenaar veel pieken en dalen meegemaakt. Een piek was ‘Second Life’, een hype waarbij zo’n beetje elk bedrijf een vestiging wilde openen in een virtuele wereld. Nou, wij wisten wel hoe dat moest! Een dal was de kredietcrisis. Moeilijke jaren waarin we ons kopje maar net boven water konden houden. Gelukkig hebben we het overleefd.
Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar waar niets misgaat, wordt niet gewerkt. Daar sta ik voor. En ondanks de tegenslagen groeiden we wel. Elk jaar een beetje meer. Vooral dankzij het team. Ik heb het geluk dat ik altijd een groep kundige en sociale collega's om mij heen heb gehad en nog steeds heb. Stuk voor stuk prima mensen.
Ik probeer het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken en onze klanten goed te helpen. Ik sta voor echte betrokkenheid. Tegengas geven we heus wel, iedereen bij Vigor & Zest komt voor z'n professionele mening uit, zeker in het advies naar onze klanten. Maar we willen ook een goede band hebben met onze opdrachtgevers. Een vertrouwensband. Ons verbonden voelen met elkaar. Want we willen ook wat extra’s kunnen bieden. De spreekwoordelijke kers op de taart plaatsen. Laten zien dat we in ons vak heel goed zijn.”
2019: van De Huurwoordenaar naar Vigor & Zest
“Om deze wederzijdse betrokkenheid te bevorderen, koos ik ervoor om de naam van De Huurwoordenaar te veranderen. De Huurwoordenaar was een leuke naam en het opende veel deuren, maar we werden vaak gezien als een bedrijf dat maar één specialisatie heeft. Terwijl we verschillende expertises in huis hebben: copywriting, contentcreatie, aanbestedingen, investeringsplannen, inhoudelijke whitepapers en ghostwriting (ook voor bestuurders). Kortom: tekst met visie.
De naam Vigor & Zest was een radicale verandering. Ik koos expres voor een moeilijk te onthouden naam. Als je hem eenmaal kent, onthoud je hem beter. Ik wilde geen dertien-in-een-dozijnnaam, want wij zijn geen dertien-in-een-dozijnbedrijf. Dit is ook de gedachte achter de betekenis van ‘Vigor & Zest’: kracht en smaak.”
Blik op de toekomst
Verwachtingen voor later
“Als ik mijn blik op de toekomst werp, verwacht ik dat social media minder belangrijk gaan worden. Door social media leven we meer in een individualistische, gemaakte wereld. Terwijl wij als mens graag écht gezien willen worden. Daarom verwacht ik dat er een tegenbeweging komt. Dat we meer contact gaan maken met anderen. Dat we meer op zoek gaan naar authenticiteit. Nu al merk ik bij veel mensen dat ze amper nog posten op social media. Ze willen meer genieten van het moment zelf, dan steeds online in de weer te zijn.
Hetzelfde verwacht ik voor communicatie in het algemeen. Communicatiewetenschapper Anne van der Meiden zei ooit: ‘In het woord ‘communicatie’ zit ‘u en ik’ verborgen.’ Zenden en laten zien hoe goed je bent, is niet meer van deze tijd. Wat wel van deze tijd is: dialoog, kwetsbaarheid, zingeving. Dát is onderscheidend.”
De toekomst van Vigor & Zest
“Bij Vigor & Zest geloven mijn team en ik dat het anders kan. Communicatie kan echter, lichtgewichter. Bijvoorbeeld met persoonlijke verhalen die minder gelikt en perfect zijn. Doelgroepen weten dat het leven niet altijd perfect is. Dat raakt veel meer de autheticiteit. De menselijkheid achter de tekst wordt beter zichtbaar. Dit maakt veel meer los in de doelgroep.
Ik zie hier een goede toekomst in voor ons bedrijf. Die gevoelswaarde kunnen wij met slimme, scanbare contentformats heel goed tot uiting brengen. Waarbij we de authenticiteit helemaal overeind houden, want daar gaat het om. Mijn team en ik zijn al gewend om dat te doen. En we willen hier steeds beter in worden.”
Volle kracht vooruit
“Auteur Wessel Visser van Bureau Taal schreef ooit: ‘Het gaat niet om wat je zegt. Het gaat erom wat de ander begrijpt.’ Dit vind ik een ijzersterk motto om het 50-jarig jubileum van Vigor & Zest tegemoet te gaan. Het motto raakt een grote kern van wat mijn team en ik doen. Er moet een vonk, een ‘sparkle’, overslaan naar de doelgroep. Zo’n sparkle had ik bij de Michael Jackson-reclame van Pepsi Cola. De reclame had een relevant verhaal én een goed contentformat voor de doelgroep.
Ben jij hier ook voorstander van? Klop dan bij ons aan. Dan kunnen we samen een mooi, authentiek verhaal maken. Met een goed contentformat, een mooi narratief en echte storytelling.”
Trots op Vigor & Zest
“Als ik terugdenk aan de afgelopen 25 jaar, dan ben ik trots op mijn team, onze klanten en onze samenwerkingen. Met alles bij elkaar vind ik dat we een heel leuk bedrijf hebben dat uitdraagt waar het voor staat: tekst met visie. Dat blijft mijn doel, ook voor het volgende jubileum!”
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.