Daag ons maar uit!
 
  • 09-05-2022-

Maak jouw contentkalender Voor meer succes op social media

 

Je bent goed op dreef met contentmarketing.

Je schrijft enthousiaste blogs, maakt spetterende video’s en je leest veelvuldig inzichten van experts over contentmarketing. Maar wanneer je de content deelt op social media, merk je dat er niet veel variatie in zit. Of dat er soms dagen of weken voorbijgaan voordat je nieuwe content kan delen op social media. Ook zou je wel meer volgers willen, of juist meer de interactie met je volgers aan willen gaan.

Komt dit je bekend voor? Dan biedt een contentkalender uitkomst voor jou. Dit is meer dan alleen een planning die aangeeft wanneer je welke content gaat delen. Het is een manier om beter onder de aandacht te blijven van je doelgroep. En om je volgers je bedrijf van zijn beste kant te laten zien. Met een contentkalender ben je uiteindelijk succesvoller op social media.

 

Onmisbaar voor contentmarketing

Waarom is een contentkalender zo’n onmisbaar onderdeel van jouw contentmarketingstrategie? Dit zijn de belangrijkste redenen:

  • Meer consistentie
    Iedere week ben je gegarandeerd zichtbaar op social media.

  • Veel overzicht
    Je hebt helder voor ogen welke content je al in huis hebt. Ook de content waarvan je niet meer wist dat je het had.

  • Dynamiek op je socialmediakanalen
    Nu weet je welke content je nog meer kunt gebruiken op social media. Zo breng je gelijk meer variatie in je tijdlijn.

  • Meer interesse van je (potentiële) volgers
    Een dynamisch socialmediakanaal is over het algemeen interessanter om te volgen. Hierbij is wel belangrijk dat je weet of je content ook echt gewaardeerd wordt door je volgers.

 

Het begin van je contentkalender

Hoe maak je een goede start met je eigen contentkalender? We geven je alvast 5 simpele stappen waarmee je kunt beginnen:

  • Stap 1
    Start met het opstellen van je socialmediadoelen en de strategie die je eraan wilt koppelen.

  • Stap 2
    Maak niet gelijk een contentkalender voor een heel jaar. Begin met maximaal een maand en kijk hoe dat gaat.

  • Stap 3
    Onderzoek op welke dagen en tijden je doelgroep het meest actief is op social media. Dit is de leidraad voor de mate waarin je berichten gaat plaatsen.

  • Stap 4
    Vergroot de zichtbaarheid van je berichten met hashtags en een bijpassende afbeelding of video. Gebruik het liefste eigen materiaal en zorg dat je huisstijl erin te herkennen is.

  • Stap 5
    Houd ruimte voor spontaniteit in je contentkalender. Heeft je organisatie bijvoorbeeld een mijlpaal gehaald? Of kun je inhaken op een actueel onderwerp? Schroom dan niet om hier een bericht over te delen.

 

Waarmee vul je je contentkalender?

Inspiratie nodig voor rake content? We geven je ook gelijk tips voor de invulling van je contentkalender:

  • Gebruik een thema
    Een thema voor iedere maand, bijvoorbeeld. Of een terugkerend onderwerp op een vaste dag in de week, zoals ‘werknemer woensdag’.

  • Evergreen content
    Dit is altijd relevant, en kun je dus ieder jaar opnieuw gebruiken. Dat wil toch iedereen? In een andere blog leggen we je haarfijn uit hoe je evergreen content schrijft. En in dit artikel leer je hoe je bestaande content recyclet tot evergreen content.

  • Inhaakkalenders
    Nieuwjaarsdag, Pasen, Secretaressedag en Wereld Scrabble Dag. Allemaal vaste dagen waar je op in kunt haken. Op internet staan veel inhaakkalenders met dagen waarover je een bericht kunt delen op social media.

  • Het 3H-model van Google
    In dit model staan 3 soorten content centraal. Die erg succesvol blijken te zijn. Lees er meer over in onze blog over het 3H-model.

  • Denk out of the box
    Je gebruikt nu ongetwijfeld al verschillende vormen van content. Toch zijn er ook andere vormen die net zo goed passen in je contentkalender. Bijvoorbeeld een opiniepeiling op LinkedIn of een reel op Instagram. Houd ook in de gaten wanneer er nieuwe vormen van content bijkomen voor social media.

 

Zoveel contentopties! Duizelt het je al?

Wij helpen je graag met het opstellen van jouw contentkalender én met het bedenken van rake content. Samen bereiken we jouw succes op social media. Bespreek vrijblijvend je ideeën met ons.

 

Proof of the pudding

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.