Voel of het werkt
 
  • 23-09-2022-
  • door Sharon-

Klantgericht schrijven doe je zo 4 (+2) tips om de aandacht van je klant vast te houden

 

Minder zenden, meer vragen

Je kent het wel, van die websites waarbij je na twee zinnen al bent afgehaakt en de pagina weer hebt verlaten. Hoe kan dat? Omdat deze websites vooral zenden. Ze praten teveel over zichzelf, zonder daarbij rekening te houden met wie jíj bent. In deze blog lees je 4 tips die je helpen klantgericht te schrijven. Zodat jij wél de aandacht van je klant vasthoudt.

Waarom klantgericht schrijven?

Is het dan geen goed idee om eerst iets over jezelf te vertellen? Dan weten je klanten wie je bent, met wie ze zaken gaan doen. Je creëert een band met je klanten. Klopt. Maar bewaar die info lekker voor de ‘Over ons’-pagina.

Mensen besteden in eerste instantie namelijk maar een paar seconden aan het bekijken van je webpagina, advertentie of socialmediabericht. Lezen ze in die tijd niks dat hen aanspreekt? Dan zijn ze gevlogen. En mis jij je conversie. Niet alleen nu, maar misschien ook een volgende keer dat die klant iets zoekt.

 

Tip 1: Los het probleem van je klant op

Je klant komt niet zomaar op jouw website terecht. Zij/Hij zoekt iets en heeft een probleem. Laat jij daar nu net de oplossing voor hebben. Het is alleen de kunst om het zo te presenteren dat je klant er enthousiast van wordt. En dat is makkelijk, want klanten voelen zich begrepen als je over hun problemen praat. Je hoeft je alleen maar in haar/zijn schoenen te verplaatsen. En jouw verlossende oplossing te bieden. 

  • Dus niet zo: Wij schrijven de beste webteksten. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van online marketing en copywriting, tillen we jouw website naar een hoger niveau.

  • Maar zo: Jij wilt conversie. Een webpagina die bovenaan staat in Google. En blije klanten die terug blijven komen. Wij regelen dit voor je. Met aansprekende webteksten die jouw website geweldig maken.

Extra tip: Hebben je klanten geen probleem? Gééf ze dan een probleem. Dat doe je eigenlijk al in het bovenstaande voorbeeld. Easy peasy¸ dus!

 

Tip 2: Schrijf positief

Als je meerdere blogs van ons hebt gelezen, heb je deze tip waarschijnlijk al vaker langs zien komen. Naast kort en actief schrijven, is dit namelijk een van de belangrijkste aandachtspunten als je teksten gaat creëren. Een positieve insteek zorgt voor een positieve indruk. En dat leidt vaak tot conversie. Twee voorbeelden:

  • Negatief: Vanaf 15.00 uur zijn wij telefonisch niet bereikbaar.
    Positief: U kunt ons bellen tot 15.00 uur.

  • Negatief: Zonder een geldig legitimatiebewijs kunnen wij u helaas niet van dienst zijn.
    Positief: Denk eraan om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen naar uw afspraak.

 

Tip 3: Kies de juiste tone-of-voice

De manier waarop jij je lezer aanspreekt moet aansluiten bij je doelgroep. Een oudere dame op zoek naar een gehoorapparaat, spreek je anders aan dan een student op zoek naar een nieuwe telefoon. Weet dus wie je doelgroep is en wat ze belangrijk vinden. En pas je teksten daarop aan. 

Extra tip: Verlies nooit je eigen identiteit uit het oog. Probeer de juiste balans te vinden tussen de tone-of-voice van je doelgroep en die van jezelf.
 

 

Tip 4: Vermijd jargon

Vaktaal. Moeilijke woorden die jij begrijpt, maar je klant niet. Ze maken je tekst ingewikkeld en moeilijk te begrijpen. Niet doen dus! Wil je een tekst schrijven die voor iedereen te begrijpen is? We schreven er eerder deze blog over.

Schrijf jij al klantgericht?

Laat ons je teksten lezen. Wij geven je een eerlijk antwoord. Gratis, met ons contentconsult! Zo weet je of je op de goede weg zit. Wil je je teksten door ons laten aanpassen of schrijven? Dat doen we bijna-gratis. Neem contact op. 

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.