Voel of het werkt
 
  • 21-09-2020-
  • door Lotte-

Je klant is geen persona Houd ruimte voor andere inzichten

 

De ene mens is de andere niet

De ijkpersoon is geen heilige graal. Dus vraag je niet te veel af: ‘Wat zou Janneke - 34 jaar oud, 2 kinderen, gek op retromeubels - vinden van mijn nieuwe product?’ Houd ook ruimte voor alternatieve inzichten.

Denken in persona’s kan je op waardevolle marketingideeën brengen. Maar een persona is een middel, geen doel op zich. Vraag je dus ook altijd af:

  • Hoe willen we ons bedrijf presenteren?

  • Wat is van waarde voor ons?

  • Hoe worden we gepercipieerd door klanten, relaties en werknemers?

  • Maken we een waarachtige verbinding?

  • Brengen we sfeer en gevoel over?

Deze vragen doen ertoe.

 

Een voorbeeld uit de praktijk

Jaren geleden ontwikkelde Vigor & Zest de werkenbij-website van een energiebedrijf. Het werd een blogplatform door collega’s, met echte verhalen door echte mensen, waarbij wij de ‘bloghelpdesk’ vormden.

Van platform naar reclamewebsite

Het platform gaf met gevoel weer hoe het écht is om bij dit bedrijf te werken. Wel was het na een aantal jaar aan vernieuwing toe. Het bedrijf ging hiervoor in zee met een groot, bekend marketingbureau.

Er zijn vele strategische (persona)sessies gevoerd. Het platform werd omgebouwd tot een reclamewebsite vol artikelen ‘door de redactie’, zonder nuance of kritische noot. Deze passen naadloos bij de persona’s: niemand kan er aanstoot aan nemen.

 

Voor echte bedrijven

Eeuwig zonde, als je het ons vraagt. Want je droomklant is geen persona. Vigor & Zest werkt graag voor echte bedrijven met een eigen signatuur. Voor hen maken we onderscheidende, kwalitatieve content.

Benieuwd hoe we dat aanpakken? In een online sessie geven we je graag een eerste advies. Graag tot snel!

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.