Neem de proef op de som
 
  • 07-12-2023-
  • door Rob-

Inspireer je doelgroep met de juiste tone of voice Overtuig met jouw verhaal

 

Lees onze tips voor de juiste tone of voice

Het gaat er niet alleen om wat je zegt, maar vooral ook om hoe je iets zegt. Uiteraard is het belangrijk dat jouw boodschap duidelijk en herkenbaar is. Minstens net zo belangrijk is de manier waarop je het vertelt, in welke tone of voice dit gebeurt. Dit bepaalt hoe je overkomt op je gewenste doelgroep. 

De toon van je boodschap roept gevoelens op bij de lezer. De tone of voice bepaal je aan de hand van een aantal elementen. Uiteraard is schrijfstijl hierbij van groot belang, maar ook het ritme van je tekst en woordgebruik is belangrijk. 

 

Less is more

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je schrijfstijl de lezer niet afleidt van de inhoud van je boodschap. Zorg voor een duidelijke en makkelijk leesbare tekst. De Europese indeling van taalniveaus gaat van A1 tot C2, waarbij A1 het meest eenvoudige en C2 het moeilijkste niveau is. Teksten op B1-niveau zijn voor meer dan 80 procent van de mensen goed te begrijpen. Om teksten op taalniveau B1 te schrijven, kun je rekening houden met de volgende punten: 

  • Houd je zinnen zo kort mogelijk. Probeer in te perken tot 10 hooguit 15 woorden. Voor alinea’s geldt hetzelfde: houd het kort. Gebruik liefst niet meer dan vijf zinnen.
     
  • Vermijd jargon. Kies vooral voor woorden die de lezer kent. Soms ontkom je niet aan moeilijke termen, leg deze dan uit. 
     
  • Schrijf actief. Maak je tekst actief door hulpwerkwoorden te vermijden. Gebruik daarom zo min mogelijk woorden als zullen, worden en kunnen. Ook moeilijk of oubollig taalgebruik maakt een tekst soms taai en stroperig. Woorden als indien, mijns inziens of tevens gebruik je ook niet in gesprekken met anderen. Kies voor eigentijdse alternatieven, in dit geval: als, volgens mij en ook.  

Lees je tekst hardop voor. Zo ontdek je of zinnen soepel lopen en of ze niet te lang of te kort zijn. 

 

Lezersgericht schrijven

Je schrijft jouw tekst natuurlijk niet voor niets; je wilt dat deze gelezen wordt. Zorg er daarom voor dat je de aandacht van de lezer bij het begin van je tekst al te pakken hebt. Schrijf daarom lezersgericht. Je doelgroep moet direct weten: wat heb ik hieraan? Zij willen in zo min mogelijk tijd, zo goed mogelijk geholpen worden bij hun vraag. Begin daarom altijd met je belangrijkste boodschap, de kernboodschap. Daarna is er ruimte voor je onderbouwing en de bewijslast. 

Betrek de lezer

De sleutel tot succes is: betrek de lezer bij je tekst. Ga met je lezer in dialoog. Stel vragen en koppel daar direct de oplossingen aan die jij biedt met jouw product of dienst. Zo overtuig je direct en zet je jouw lezers aan tot actie. Gebruik daarnaast stijlfiguren voor een prettig ritme in je tekst. Denk bijvoorbeeld aan krachtige metaforen. Zo breng je jouw tekst nóg meer tot leven. 

Betover je lezers met een beeldende schrijfstijl die ze uitnodigt om in actie te komen. Klaar om jouw verhaal tot leven te brengen? Begin met een pakkende titel die de nieuwsgierigheid van je lezers prikkelt en jouw tekst onweerstaanbaar maakt om verder te lezen. Maar daar stopt het niet. Je wilt die aandacht vasthouden en je lezers dieper in jouw wereld trekken. Spreek je lezer rechtstreeks aan, betrek ze in jouw verhaal. De kunst van overtuigend schrijven begint hier. 

 

Vraag ons om advies

Ontdek de kracht van de juiste tone of voice en een duidelijke, lezersgerichte schrijfstijl die je boodschap tot leven brengt. Neem de lezers mee in jouw verhaal, betrek ze actief en laat ze niet meer los. Klaar om te leren hoe je de kunst van overtuigend schrijven meester kunt worden? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee. 

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.