Neem de proef op de som
 
  • 16-11-2023-

Een succesvolle Black Friday-advertentie UX-writer to the rescue!

 

Black Friday is in aantocht

Dan wil je natuurlijk dat jouw advertentie of social mediabericht in het oog springt. En dat die advertentie of dat bericht jouw klanten aanzet tot actie. Conversie! Maar: je bent niet de enige. Zeker niet op deze populaire shopdag. Een UX-writer kan hierbij een uitkomst zijn. Wat een UX-writer precies doet? Dat leg ik je uit.

Wat is een UX-writer?

Een UX-writer is een nieuwe, populaire functie in een marketingteam. Zoals de naam al doet denken, richt een UX-writer zich op het schrijven van teksten, gericht op de gebruikerservaring: User eXperience-writer. Een UX-writer wil die ervaring zo goed, positief en makkelijk mogelijk maken. Het doel: zorgen dat een gebruiker moeiteloos navigeert door de website of app.

 

Copywriter vs. UX-writer

Microcopy

Hoe is een UX-writer anders dan een copywriter? Dat zit hem in de soort tekst. Een copywriter focust zich op de bodytekst, de ‘normale’ teksten op een website. Een UX-writer richt zich op de details, de kleine teksten waarover je niet eens nadenkt dat iemand zich dáármee bezig houdt: de microcopy. Denk aan teksten op buttons, headers, call-to-actions (CTA), menu-items, instructies en formuliervelden, pop-ups, pay-offs, 404-meldingen en nog veel meer.

Kijk eens naar een willekeurige webshop. Hoeveel microcopy tel jij?

Doel van de tekst

Een tweede verschil is de intentie van de tekst. Een copywriter schrijft meestal met een commercieel doel. Een UX-writer is er om de gebruiker te helpen een bepaalde conversie te halen. Dat kan commercieel zijn, maar hoeft niet.

 

De voordelen van microcopy

De kracht van microcopy

Maken die kleine tekstjes nu echt het verschil? Ja! Het juiste woord op een button kan al zorgen dat je aantal leads stijgt van 20 naar 200. Reken maar uit je winst. Daarbij leest een bezoeker van je website maar zo’n 20% van je tekst. Sterke microcopy op strategische plekken is dan een must! Zoals één of meerdere overtuigende zinnetjes bij je CTA-button.

Soorten microcopy

Zie die extra zinnetjes als de wingman van de CTA-button. Ze helpen de button te krijgen wat hij wil. In dit geval dus een klik. Die zinnetjes kunnen elk hun eigen functie hebben: informeren, twijfels wegnemen, overtuigen of activeren.

 

Een sterk voorbeeld

Leuk restaurant in Utrecht

Stel: je potentiële klant zoekt een leuk, lokaal restaurantje in Utrecht. Dat heb jij. De klant is er nog nooit geweest en komt op jouw website uit. Verdiep je in de klant:

  • Wat zoekt diegene?

  • Hoe houd je de aandacht vast?

  • Welke unique selling points heb jij de klant te bieden?

  • Hoe kun je eventuele twijfels wegnemen?

  • Hoe kun je de klant overtuigen?

  • En activeren om een online reservering te maken?

Bijvoorbeeld zo:

Heerlijk dineren in hartje Utrecht

  • Informeren                         
    ‘Klik op de knop om je tafeltje veilig te stellen’

  • Overtuigen                        
    ‘Tot 1 uur van tevoren gratis te annuleren.’

  • Twijfels wegnemen          
    ‘Allergieën? Vega(n)? Meld het ons!’

  • Activeren/button
    'RESERVEER ONLINE'

 

Samengevat...

Tips voor UX-writing

  • Verdiep je in de gebruiker.

  • Communiceer een heldere boodschap.

  • Schrijf zo beknopt mogelijk.

  • Wees triggerend en actiegericht.

  • Klink als een mens.

Wij helpen je!

Copywriting of UX-writing? Vigor & Zest kan het allebei! Dus, wil jij méér conversie boeken met je Black Friday-advertentie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze tekst-specialisten staan voor je klaar.

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.