Neem de proef op de som
 
  • 03-05-2022-
  • door Lotte-

Zakelijk blog starten Heeft dat (nog) wel nut?

 

Een blog starten, dat is zó 2010

Kijk eens om je heen. Alles wordt visueler. De wereld van 2022 bestaat uit foto’s, video’s, infographics en vluchtig scrollen door social media.

Niemand leest meer, toch? Hooguit de comments, waarin formuleringen als ‘me moeder’, ‘we wille’ en ‘je word’ eerder regel dan uitzondering zijn.

Bovendien leven we in tijden van information overload. We krijgen duizenden communicatieprikkels per dag​. We snakken naar minder​. We krijgen steeds meer.

Waarom zou je dan nog een zakelijk blog starten?

 

Om online te laten zien…

Dat jouw organisatie er is. Wat jullie weten​. Dat jullie kennis van zaken hebben​. Dat je benaderbaar bent. En dat jíj de expert bent​!

Het antwoord is - óók in 2022 - nog steeds: een zakelijk blog starten, verbetert je online zichtbaarheid en indexatie door Google. Ook zorgt het voor een betere reputatie, meer leads en klantopdrachten.​

Maar daarbij wil je wel een blog starten die opvalt in de massa. Die zich positief onderscheidt. Hoe pak je dat aan?

Ik adviseer een simpel stappenplan.

 

In 3 stappen je eerste post

  • Blog starten - stap 1: onderwerp
    Kies een onderwerp waar je inhoudelijke kennis van hebt en/of een duidelijke mening over hebt. Let op: een afwijkende mening is interessanter dan de consensus volgen.

  • Blog starten - stap 2: vorm van je post​
    Bedenk eens waar je zelf op klikt, wat heeft ‘stopkracht’? Er zijn oneindig veel mogelijkheden, zoals een kort verhaal​, een interview, 10 tips​, do’s en don'ts​.

  • Blog starten - stap 3: schrijf het op!
    Je hebt een leuk plan​. Je bent geen Harry Mulisch​. Ga er gewoon voor​ en schrijf het in één keer op​. Leg de tekst weg en lees hem later nog eens rustig door.

 

Hoe krijg je meer respons?

Veel beginnende bloggers vragen zich dit af. Het geheim: meer lezers = meer respons. En meer lezers trek je o.a.:

  • met gewaagde koppen ​(zoals de pakkende titels uit dit artikel)

  • met een prikkelende insteek (opvallende mening)

  • door aan te sluiten op zoekopdrachten (SEO)

  • met bekende namen (interviews)​

Bedenk je ook dat meer respons niet heilig is. Veel van de positieve effecten van bloggen vertalen zich niet direct in ladingen reacties.

En tot slot, bedenk je ook: een blog starten is vooral ontzettend leuk om te doen!

 

Liever je blogs uitbesteden?

Hebben blogs minder prioriteit in jouw organisatie? Komen jij en je collega's wel eens tijd tekort om zakelijk te bloggen? Wij ontzorgen je graag.

Onze copywriters en contentspecialisten nemen het schrijfwerk van je over, maar je publiceert de blogs onder je eigen naam. Zo verbeter je heel makkelijk de online zichtbaarheid van je organisatie, met minimale inspanning. Ontdek de voordelen en voel of het werkt

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.