Voel of het werkt
 
  • 25-06-2020-
  • door Lotte-

Corporate schrikreactie Paniek in de boardroom

 

Eeuwig zonde!

Vandaag neem ik je mee in een pijnlijk voorval. Een gebeurtenis die zich voordoet bij (vooral) grotere bedrijven. Ontdek hoe je dit voorkomt.

Stel je voor:

  • Laagdrempelig plan
    Je bedrijf voert een laagdrempelig communicatieplan uit, dat uitblinkt in eenvoud. Bijvoorbeeld meer eerlijke, échte video's op de werkenbij-site.

  • Open vertellen
    Hiervoor interviewt je bureau of communicatiemedewerker collega’s met een simpele handcamera (camjo). Geen scripts of draaiboek, mensen vertellen open over hun werk.

Transparant en direct, echt van deze tijd.

 

Zo gezegd, zo gedaan 

Na een dag filmen en monteren is het eindresultaat daar. Gewone mensen, die normaal reageren op een spontane vraag. Het geeft echt een inkijkje in het bedrijf. Triggerend voor de schaarse talenten op de arbeidsmarkt. Vooruitstrevend. Iedereen is blij.

Tot… de eerstvolgende teamvergadering
Dan volgen er reacties als:

  • Dat woord (‘…..’) mogen we absoluut niet extern gebruiken! 

  • Alleen een projectmanager mag over dit project vertellen! 

  • Die collega is echt te oud om over ons bedrijf te vertellen. 

  • Het is niet oké dat die collega zich kritisch uitlaat over de inwerkperiode!

  • Er zitten te weinig (of juist te veel) vrouwen in dit filmpje!

Kortom: paniek breekt uit. 

 

Hoe loopt dit af? 

Tragisch genoeg is de uitkomst van dit proces voorspelbaar…

  • In twee of drie correctierondes worden alle ‘fouten’ weggepoetst. 

  • Maar er komen steeds nieuwe addertjes onder het gras vandaan.  

  • Tot uiteindelijk de beslissing valt om het project af te blazen. Eeuwig zonde!  

Waarom gebeurt dit?
In grote bedrijven gelden veel (on)geschreven regels, schrijfwijzers en huisstijlrichtlijnen. Maar een perfect dichtgekit plan met script biedt weinig ruimte voor spontaniteit. Terwijl veel bedrijven juist graag transparanter wíllen communiceren.

 

Draagvlak creëren, verwachtingen managen

Daarom wijzen wij bij ‘verfrissend oprechte’ projecten bij grote organisaties in een vroeg stadium op deze valkuil. Zodat je in je bedrijf draagvlak kunt creëren, verwachtingen bij collega’s kunt managen.

Vaak sturen we aan op de gulden middenweg, door bijvoorbeeld ‘spontane’ interviews wel goed voor te bespreken. Zo komen we er samen toch uit.

Wij helpen je graag
Dus: wil je (grote) organisatie eens ‘wat anders’? Neem contact op voor een ideeënsessie. Wij maken je vernieuwende project graag tot een succes!

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.