Voel of het werkt
 
  • 07-10-2020-
  • door Lotte-

Bid- en tenderteksten schrijven Zó ga je voor de winst!

 

De juiste schrijfstijl voelt vaak wat ‘kunstmatig’

Denk maar eens aan een natuurlijk vraaggesprek.

  • Iemand vraagt je wat, jij geeft antwoord.

  • In je eigen woorden, volgens jouw overtuiging.

  • Je deelt spontane ingevingen en aanvullende ideeën.

Dit werkt niet in een bid- of tendertekst. Waarom niet? Kruip maar eens in de huid van de aanbestedende dienst:

  • Wat willen ze wel?
    De DMU wil de inschrijvingen vergelijken op objectieve criteria. Daarom stellen ze iedereen dezelfde vragen en gelden er strikte eisen aan de inschrijving.

  • Wat willen ze niet?
    De DMU wil géén tijd kwijt zijn aan het doorspitten van wollige formuleringen of lappen tekst, zoekend naar het (objectieve) antwoord op hun vraag.

Pijnlijk, ja. Je visie, levenswerk, waardevolle dienstverlening, mooie product gereduceerd tot een hinderlijke ‘lap tekst’.

 

Hoe dan wel?

  • Geef concreet, objectief antwoord op elke vraag.

  • Volgens de exacte structuur van de uitvraag.

  • Met dezelfde woordkeus en ‘vakjargon’ als in de uitvraag.

  • En dat dan in een vlot leesbare, actieve schrijfstijl.

Dit is ontzettend lastig, zeker voor een ongeoefende schrijver. En het wordt nog veel moeilijker als je persoonlijk betrokken bent bij de dienstverlening of het product. Blijf dan maar eens zo objectief.

Kwaliteit is altijd teamwerk

Ook voor een ervaren bidwriter is een goede bid- of tendertekst altijd teamwerk. Als bidwriter heb ik nu eenmaal niet de nodige (technisch-gedetailleerde) kennis van de aanbesteding.

Ik vertaal de expertise en het vakmanschap van mijn opdrachtgever naar een kraakheldere beantwoording. Als de synergie werkt, ben ik in staat om kort en duidelijk precies antwoord te geven. 

Zo werken we samen aan een winnend resultaat!

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.