Neem de proef op de som
 
Overtuig je doelgroep
Whitepaper schrijven

Voor bedrijven met inhoud

Een whitepaper is een lead generator. Hét document waarmee je prospects over de streep trekt. Tenminste… als het goed in elkaar zit. En leesbaar is. Maar hoe schrijf je dan een goede whitepaper? En waar moet je op letten? Vigor & Zest neemt je het hele proces uit handen. Wij begeleiden je stap voor stap naar de perfecte whitepaper. Zodat jouw doelgroep in actie komt.

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een vorm van contentmarketing. Het is een kennisdocument. Je brengt er alle informatie over een bepaald onderwerp overzichtelijk in samen. Dat kan een groot onderwerp zijn, zoals staalkabels of vastgoed. Of een deelonderwerp, zoals smeermiddel of energielabels. Een whitepaper straalt autoriteit uit. Je laat zien dat jíj expert bent op dit gebied.

 

Wat is het doel van een whitepaper?

In de eerste plaats is het doel van een whitepaper om lezers te informeren en te overtuigen op basis van feiten. Het is géén direct verkooppraatje.

Verder kun je een whitepaper inzetten voor uiteenlopende doeleinden. Denk aan:

  • leads genereren,

  • een business case of project presenteren,

  • je product of dienst aanprijzen,

  • je imago verbeteren en

  • de band met huidige klanten en/of partners versterken.

Veel whitepapers zijn dan ook opgebouwd volgens de probleem-oplossing-structuur. Je schetst eerst een probleem (vraagstuk). Vervolgens bied je de oplossing: jouw product of dienst.

 

Hoe verspreid je een whitepaper?

Een whitepaper zet je meestal als gratis download op je website of socialmediakanalen. In ruil voor het e-mailadres en eventueel andere gegevens (bedrijf, functie, telefoonnummer). Op deze manier vergroot je jouw groep potentiële klanten en kun je jouw e-mailmarketing naar meer contacten versturen.

 

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Dat hangt helemaal af van jouw wensen! Er zijn geen regels voor whitepapers. Maar meestal bevat een whitepaper:

  • titelblad

  • inhoudsopgave

  • samenvatting (optioneel)

  • inleiding

  • middenstuk

  • conclusie

  • bronnenlijst (optioneel)

  • iets over jouw bedrijf

Daarbij is de opmaak van jouw whitepaper belangrijk. Een mooie opmaak maakt het geheel overzichtelijk én aantrekkelijk. Het oog wil immers ook wat. Wij raden het aan om een professionele ontwerper in te huren voor de opmaak van je whitepaper.

Bekijk hier een aantal voorbeelden van whitepapers.

 

Tips bij het schrijven van een whitepaper

Wil je meer tips over het schrijven van een whitepaper? Lees dan eens deze blog.

Laat ons je whitepaper schrijven
Geef je liever het proces uit handen? Wij nemen het graag van je over. We verdiepen ons in jouw onderwerp en schrijven een krachtig stuk dat overtuigt. En het ontwerp? Vigor & Zest maakt van jouw whitepaper een parel. In jouw huisstijl, zodat het altijd herkenbaar is.

 

 

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.