Daag ons maar uit!
Overtuig je doelgroep
Whitepaper schrijven

Voor bedrijven met inhoud

Een whitepaper is een kennisdocument dat inzichten biedt, de informatiebehoefte vervult. En prospects over de streep trekt. Tenminste, als het inhoudelijk goed in elkaar zit. En prettig leesbaar is. Hoe schrijf je een sterke whitepaper? Waar moet je op letten? Vigor & Zest ontzorgt je. Wij begeleiden je stap-voor-stap naar de perfecte whitepaper. Zodat jouw doelgroep in actie komt.

Wat is een whitepaper?

In een whitepaper vat je kennis over een specifiek vraagstuk overzichtelijk samen. Het biedt inzichten en eye-openers. Met een inhoudelijk sterk whitepaper straalt jouw organisatie autoriteit uit. Je overtuigt je doelgroep en toont aan dat jouw organisatie de benodigde knowhow in huis heeft.

 

Wat is het doel van een whitepaper?

In de eerste plaats is het doel van een whitepaper om lezers te informeren en overtuigen op basis van feiten. Het is géén verkooppraatje of productfolder.

Je kunt een whitepaper inzetten voor uiteenlopende doeleinden, zoals:

  • leads genereren

  • een businesscase of project presenteren

  • je imago verbeteren

  • de band met klanten en/of partners versterken

Veel whitepapers zijn opgebouwd volgens de structuur 'probleem-herkenning-oplossing-contact'. Je schetst eerst het vraagstuk. Vervolgens ga je hier inhoudelijk op in. Je belicht het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven, een 360o-benadering. Aansluitend sla je de brug naar jouw dienstverlening of oplossing.

 

Hoe verspreid je een whitepaper?

Een whitepaper zet je meestal als download op je website en socialmediakanalen, in ruil voor de contactgegevens van de geïnteresseerde. Op deze manier vergroot je jouw groep potentiële klanten en kun je jouw marketing op meer prospects richten. Je verrijkt je database. 

 

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Dat hangt helemaal af van jouw wensen! Er zijn geen regels voor whitepapers. Meestal bevat een whitepaper:

  • titelblad

  • inhoudsopgave

  • samenvatting (optioneel)

  • inleiding

  • middenstuk

  • conclusie

  • bronnenlijst (optioneel)

  • iets over jouw bedrijf

Daarbij is de vormgeving van jouw whitepaper belangrijk. Een mooie opmaak maakt het geheel overzichtelijk én aantrekkelijk. Het oog wil immers ook wat. Wij raden aan hiervoor een professionele ontwerper in te huren.

Bekijk hier een aantal voorbeelden van whitepapers.

 

Tips bij het schrijven van een whitepaper

Wil je meer tips over het schrijven van een whitepaper? Lees dan deze blog.

Laat ons je whitepaper schrijven
We kunnen een whitepaper samen schrijven en ontwikkelen. Geef je het proces liever uit handen, geheel of gedeeltelijk? Wij nemen het graag van je over. We verdiepen ons in jouw onderwerp, doen research en maken er een krachtig en overtuigend geheel van.

 

Proof of the pudding

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.