Voel of het werkt
 
  • 29-07-2022-
  • door Rob-

Elevatorpitch Zet jouw merk succesvol in de spotlights!

 

Enthousiasmeer kort en krachtig

Wat doe je precies? Wat maakt jouw merk onderscheidend? Het is sterk als je op deze vragen direct een kort en krachtig antwoord hebt. Een goede visie is het fundament van je organisatie. Daarin wil je anderen meenemen, investeerders bijvoorbeeld. Dat kan uitstekend met een spetterende elevatorpitch.

Een elevatorpitch is dus écht een must-have in jouw marketingtoolkit. In een elevatorpitch presenteer je jouw merk en bedrijf op een uitnodigende manier. De bedoeling is dat je publiek enthousiast raakt en met je in gesprek gaat. Wij geven je graag een aantal tips om die kans te vergroten.

 

Neem je doelgroepen mee

1. Pakkende opening

Nadat je jezelf en jouw merk hebt voorgesteld, is het tijd om jouw elevatorpitch écht te beginnen. Een openingszin kan je elevatorpitch maken of kraken. Wat werkt goed? Een vraag, stelling of indrukwekkend feit kan ervoor zorgen dat jouw doelgroepen meteen op het puntje van hun stoel zitten. Aan de hand van deze opening kun je bijvoorbeeld een probleem blootleggen, waar jouw merk dan natuurlijk de perfecte oplossing voor heeft.

Zorg ervoor dat je geen statische opening krijgt, maar houd het dynamisch. Stel ‘m echt af op je publiek: op hun kennisniveau en hun belevingswereld. Zo weet je zeker dat je opening herkenbaar is en je de plank niet misslaat.

2. Bewijs jouw relevantie

Wat maakt een merk succesvol? Als er genoeg vraag en behoefte is naar het product of de dienst die je als merk aanbiedt. Daarom is het belangrijk dat je tijdens jouw elevatorpitch laat zien hoe jouw product of dienst in de markt past. Wat is je doelgroep en welke behoefte vervul je? Wat levert jouw product of dienst de doelgroep op? Je staat heel sterk als je dit kunt onderbouwen met feiten, cijfers en testimonials.

 

Denk out of the box

3. Betrek juist concurrenten

Wees niet bang om concurrenten in je verhaal te betrekken. Als je dit op de juiste manier doet, kan het jouw elevatorpitch juist alleen maar versterken. Hierbij hoef je geen naam en rugnummers te benoemen, maar beschrijf aan de hand van alternatieven van jouw product of dienst hoe jouw merk zich onderscheidt van de rest.

4. Vermijd buzzwoorden (jargon)

Zorg er wel voor dat je niet vervalt in het gebruik van buzzwoorden. Dit zijn woorden of termen die vaak genoemd worden binnen een specifiek vakgebied. Je kunt het zien als jargon. Het nadeel van buzzwoorden is dat het al gauw clichés worden, waardoor het gebruik ervan zijn waarde verliest.

Dit bewijst  “Weird Al” Yankovic in het nummer “Mission Statement”. Dit nummer bestaat volledig uit buzzwoorden die zonder context amper nog een betekenis hebben. Het nummer begint namelijk zo:

“We must all efficiently
Operationalize our strategies
Invest in world-class technology
And leverage our core competencies”

 

Een sterke afsluiter

5. Call-to-action

Sluit je elevatorpitch altijd af met een call-to-action (CTA). Vat eerst nog even kort samen wie je bent en wat je doet, maar je mag ook best wat aan de verbeelding over laten. Nieuwsgierigheid zorgt voor beweging. Vertel genoeg, maar niet te veel. Zodat je publiek graag verder met je in gesprek gaat.

Het is dan bijvoorbeeld slim om bij je afsluiting je visitekaartje uit te delen. Contactgegevens uit te wisselen of te connecten via LinkedIn. Heb je samples meegenomen van je product of voorbeelden van de diensten die je aanbiedt? Deel het uit!

Samen versterken we jouw merk

Jouw merk of bedrijf kan op verschillende manieren worden versterkt. Wij denken daarover graag met je mee. Bespreek vrijblijvend hoe we jouw merk of bedrijf naar een nóg hoger niveau kunnen tillen. Bijvoorbeeld door middel van blogs, SEO-teksten, webcontent en socialmedia-updates.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.