Neem de proef op de som
 
  • 15-12-2022-
  • door Lotte-

Whitepaper schrijven Het hoe, wat en waarom

 

Voorzie je lezer van inhoudelijke informatie

‘Schrijven is schrappen’, ‘kort maar krachtig’, ‘inkorten maar’. Maar niet in een whitepaper! In een whitepaper ga je dieper in op een vraag die leeft bij je doelgroep. Zo’n verhaal kan gerust wat langer zijn.

Waarom een whitepaper?

  1. Je positioneert jezelf als ‘thought leader’, ofwel: als expert met verstand van zaken.
  2. Je creëert sympathie bij je doelgroep, door waardevolle informatie weg te geven.
  3. Je kunt data zoals e-mailadressen verzamelen. Deze vraag je op vóór het downloaden.
 

Hoe maak je een whitepaper?

  • Stap 1: doelgroep bepalen
    Kies een duidelijke doelgroep voor je whitepaper. Dit bepaalt de inhoud en het taalniveau.

  • Stap 2: centrale vraagstuk
    Formuleer een vraagstuk waar de doelgroep mee worstelt en waar je inhoudelijk expert in bent.

  • Stap 3: antwoord / oplossing
    Geef je visie, tips en/of stappenplan. Je verbindt de oplossing (subtiel!) aan je toegevoegde waarde.

  • Stap 4: verzorgde opmaak
    Laat het whitepaper professioneel opmaken in je huisstijl. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid.

  • Stap 5: verspreiding
    Deel het whitepaper op je website, liefst op een SEO-pagina. Post erover op social media.

 

De do's en don'ts

Valkuil 1: de brochure-reflex

Een whitepaper is geen productpitch. Op een ‘gratis brochure’ zit vrijwel niemand te wachten. Houd het liever objectief en relevant voor de lezer.

Valkuil 2: geen call-to-action

Je wilt wél benaderbaar zijn. Vermeld altijd een contactpersoon en geef een reden om contact op te nemen. Bijvoorbeeld een aanbieding zoals ‘gratis advies’.

Gouden tip: content hergebruiken

Je whitepaper bevat een schat aan informatie. Kies steeds één deelonderwerp en post dit als blog of op LinkedIn. Geef een link naar het volledige whitepaper.

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.