Ik wil nú resultaat
 
  • 06-05-2020-
  • door Lotte-

Whitepaper-marketing Het hoe, wat en waarom

 

Voorzie uw lezer van inhoudelijke informatie

‘Schrijven is schrappen’, ‘kort maar krachtig’, ‘inkorten maar’. Maar niet in een whitepaper! In een whitepaper gaat u dieper in op een vraag die leeft bij uw doelgroep. Zo’n verhaal kan gerust wat langer zijn.

Waarom een whitepaper?

  1. U positioneert zichzelf als ‘thought leader’, ofwel: als expert met verstand van zaken.
  2. U creëert sympathie bij uw doelgroep, door waardevolle informatie weg te geven.
  3. U kunt data zoals e-mailadressen verzamelen. Deze vraagt u op vóór het downloaden.
 

Hoe maakt u een whitepaper?

  • Stap 1: doelgroep bepalen
    Kies een duidelijke doelgroep voor uw whitepaper. Dit bepaalt de inhoud en het taalniveau.

  • Stap 2: centrale vraagstuk
    Formuleer een vraagstuk waar de doelgroep mee worstelt en waar u inhoudelijke expert in bent.

  • Stap 3: antwoord / oplossing
    Geef uw visie, tips en/of stappenplan. U verbindt de oplossing (subtiel!) aan uw toegevoegde waarde.

  • Stap 4: verzorgde opmaak
    Laat het whitepaper professioneel opmaken in uw huisstijl. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid.

  • Stap 5: verspreiding
    Deel het whitepaper op uw website, liefst op een SEO-pagina. Post erover op social media.

 

De do's en don'ts

Valkuil 1: de brochure-reflex

Een whitepaper is geen productpitch. Op een ‘gratis brochure’ zit vrijwel niemand te wachten. Houd het liever objectief en relevant voor de lezer.

Valkuil 2: geen call-to-action

U wilt wél benaderbaar zijn. Vermeld altijd een contactpersoon en geef een reden om contact op te nemen. Bijvoorbeeld een aanbieding zoals ‘gratis advies’.

Gouden tip: content hergebruiken

Uw whitepaper bevat een schat aan informatie. Kies steeds één deelonderwerp en post dit als blog of op LinkedIn. Geef een link naar het volledige whitepaper.

 

Inspiratiesessie

Vertel ons uw zakelijke uitdaging. Tijdens een inspiratiesessie ontrafelen we uw vraagstuk. Vervolgens komen we met een doordacht plan van aanpak. Daarin richten we ons maar op één ding: resultaat voor u en uw organisatie.