Ik wil nú resultaat
 
  • 26-03-2020-
  • door Alissa-

Storytelling wérkt. Als het maar een goed verhaal is.

 

Goede marketing steunt altijd op een ijzersterk verhaal.

Sterker nog, zonder verhaal kun je geen goede copy schrijven. Storytelling is een eeuwenoude kunst die uitblinkt door eenvoud. Je klanten willen het, dus jij ook.

Je kon me opvegen toen ik – een jaar of tien, elf? – naar een tv-reclame keek van een of ander antikalk-product. Je zag een huilende douchekop tegen een decor van tegels, hoofdje gebogen, tranen biggelend over een droge laag kalk. Er klonk een liedje waar ik me maar één regel tekst uit kan herinneren. ‘Het spijt me, lieve douchekop, vandaag doen we je weg…’ Nooit meer heb ik onberoerd naar een douchekop kunnen kijken.

Verhalen werken op je emoties

Tot op de dag van vandaag is het niet de merknaam die me dwingt om dat specifieke antikalkproduct uit de schappen te trekken. Het is het beeld van die arme douchekop, verdrietig en onverzorgd in z’n eentje in de badkamer. Dat is slim bedacht, bij het marketingbureau van de antikalkproducent. Als copywriter – first class verhalencrook – prik ik daar natuurlijk dwars doorheen. Maar dat maakt me niet ongevoelig voor die commerciële emo-chantage. Erger nog, ik ga er met mijn volle verstand in mee.

Geen mens zonder verhaal

Want ik geloof er heilig in: effectieve marketing draait om goede verhalen. En om de kundigheid waarmee ze worden verteld. Wij mensen zijn erg vatbaar voor verhalen. Klein, heldhaftig – in welke vorm dan ook. Je wilt ze horen. Bij de koffiemachine, aan tafel of van vrienden. Omdat ze je raken, verklaren, verbroederen, iets zeggen over hoe we ons tot elkaar en de wereld moeten verhouden. Ze maken ons tot wie we zijn.

Kijk naar onze geschiedenis. De Bijbel. Of je nou gelovig bent of niet: de bakermat van de westerse beschaving. De Griekse mythologie, waar we de moraal nog altijd van afkijken. En alle sprookjes en verhalen die we onze kinderen vertellen, generatie op generatie, eeuw in, eeuw uit. Maar ook ‘ordinaire’ reclames hebben effect. Wie voelt nu niet de losbrekende gezelligheid als de Coca-Colakerstman weer met zijn slee op tv is?

 

Betonnen geheugensteun

Verhalen werken als een trein. En dat is niet voor niets: ons brein is geprogrammeerd om verhalen makkelijk te kunnen begrijpen en onthouden. Dat werkt als volgt. Verhalen simuleren ervaringen. Alle synapsen gaan aan de slag. Je leeft je in, stelt je er iets bij voor, voelt er wat bij. Daarom kun je je verhalen makkelijk herinneren én doorvertellen.

Zelfs de droogste feiten en saaiste cijfers worden concreet en reproduceerbaar in de vorm van een verhaal. De inhoud van een Excelsheet onthoud je niet zomaar; mensen die dat wel willen, bedenken er beelden bij. Zo maken ze abstract concreet, en wat denk je? De beeldenreeks wordt een verhaal dat ze wél makkelijk kunnen onthouden.

Je onderscheidende waarde

Als copywriter druk ik bedrijven op het hart dat storytelling de beste, zo niet de enige effectieve manier is om marketing te doen. Tenminste, als dat verhaal authentiek, krachtig en persoonlijk is, en slim wordt verteld. Dat betekent dat het moet voldoen aan in ieder geval twee kenmerken:

  • Je lezer moet zich kunnen verplaatsen in zowel het verhaal als (een van de) personages.

  • Je moet subtiel inspelen op de dromen en verlangens van je lezer, dus zónder je boodschap expliciet te maken.

Storytelling is een van de weinige manieren om je écht te onderscheiden in de markt. Zeker in deze tijd. Veel mensen doen wat jij doet, of verkopen wat jij verkoopt. Maar ze hebben niet dezelfde redenen als jij, kiezen niet dezelfde woorden en gebruiken niet jouw stem. Kortom: ze hebben niet jouw verhaal. Daarin schuilt jouw onderscheidende waarde.

Gooi het eruit!

Dus ga op zoek naar je verhaal. Het hoeft niet moeilijk, hoog-intelligent of omslachtig te zijn. Denk je dat je geen verhaal hebt? Onzin – bel ons op, kom langs en zeg wat je te zeggen hebt. Wij knopen anekdotes aan elkaar, poetsen de feitjes op en geven er extra glans aan, net als mijn douchekop na een antikalkbeurt. Dat verhaal is zo boven tafel.

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact op.

 

Inspiratiesessie

Vertel ons uw zakelijke uitdaging. Tijdens een inspiratiesessie ontrafelen we uw vraagstuk. Vervolgens komen we met een doordacht plan van aanpak. Daarin richten we ons maar op één ding: resultaat voor u en uw organisatie.