Ik wil nú resultaat
 
  • 21-05-2019-
  • door Milou-

SEO met resultaat 5 inzichten

 

‘We moeten iets met SEO!’ Bij Vigor & Zest krijgen we vaak vragen over SEO-optimalisatie. Hiermee maakt u uw website vindbaar in Google. En zorgt u ervoor dat potentiële klanten u sneller en beter weten te vinden. Wat werkt wel, wat niet? 5 inzichten. 

1. Plan tijd in voor een keyword-onderzoek

‘Kan jij deze tekst SEO-optimaliseren? Het keyword is big data’. Helaas, dit werkt niet. Een keyword is geen (algemene) term die u zelf bedenkt. Een kansrijk keyword ontdekt u via een grondig onderzoek. Dat kost tijd en aandacht, maar levert veel op.

Zo’n onderzoek begint met de vraag: waar zoekt uw doelgroep op? En hoeveel andere websites gebruiken die zoekterm al (concurrentie)? Zijn dit er (honderd)duizenden? Dan wordt het lastig SEO-optimaliseren.

Een kansrijk keyword heeft een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

2. Eén keyword per tekst

Het lijkt logisch: hoe meer kansrijke keywords in een tekst, hoe meer kans om hoger in Google te verschijnen. Het tegendeel is waar. Eén keyword per pagina is zelfs effectiever dan vijf verschillende zoektermen.

3. Leesbaarheid voorop

Oké, dat ene keyword dan wel zoveel mogelijk in de tekst verwerken? Nee, ook dat hoeft niet. SEO belangrijk? Absoluut! Toch blijven wij erbij: leesbaarheid voorop. Prop een tekst dus niet helemaal vol met het keyword. Dat leest niet prettig. En bovendien werkt het niet: je kunt er zelfs strafpunten voor krijgen van Google. Die ziet het als ‘spam-tekst’.

Vindt u een kansrijk keyword, maar is deze lastig in lopende volzinnen te plotten? Misschien is een ander keyword met een iets lager zoekvolume of hogere concurrentie dan alsnog een betere optie. Waarom? Niemand converteert op een slecht leesbare tekst, vol gekunstelde zinnen.

4. Heb geduld…

SEO-tekst gepubliceerd? Verwacht niet dat uw website van de een op de andere dag bovenaan in Google staat. Google indexeert de pagina’s namelijk en dat kost tijd. Het kan soms enkele maanden duren voordat u resultaat ziet.

5. …en blijf optimaliseren

Goed, de SEO-teksten staan online. Klaar is Kees. Of toch niet? Het zoekgedrag van consumenten verandert continu. Net zoals de concurrentie op een keyword en het algoritme waarmee Google websites beoordeelt.

Blijf dus optimaliseren, met de kennis van nu. Veranderen de thema’s in uw branche? Dan geldt dat waarschijnlijk ook voor het zoekgedrag van uw doelgroep. Overweeg periodiek een keyword-onderzoek (bijv. jaarlijks) en houd uw Google-ranking hoog.

Benieuwd naar de kansen?

Hoe goed uw SEO-tekst scoort, is afhankelijk van tal van factoren. Bovenstaand zijn slechts enkele inzichten. Bent u benieuwd naar de kansen van SEO voor uw organisatie? Wij helpen u graag. We nemen u het werk graag (deels) uit handen. Of verzorgen een training voor uw afdeling waarna u zelf met SEO aan de slag kunt.

 

Inspiratiesessie

Vertel ons uw zakelijke uitdaging. Tijdens een inspiratiesessie ontrafelen we uw vraagstuk. Vervolgens komen we met een doordacht plan van aanpak. Daarin richten we ons maar op één ding: resultaat voor u en uw organisatie.