ik wil nú resultaat
 
  • 19-05-2019-
  • door Lotte-

Corporate schrikreactie Paniek in de boardroom

 

Eeuwig zonde!

Vandaag neem ik u mee in een pijnlijk voorval. Een gebeurtenis die zich kan voordoen bij (vooral) grotere bedrijven. Bij Vigor & Zest hebben we deze situatie al vaker aan de hand gehad. Ontdek hoe u dit voorkomt.

Stelt u zich voor: uw bedrijf voert een laagdrempelig communicatieplan uit, dat uitblinkt in eenvoud. Bijvoorbeeld meer eerlijke, échte video's op de werkenbij-site. Hiervoor interviewt uw bureau of communicatiemedewerker collega’s met een simpele handcamera (camjo). Geen scripts of draaiboek, mensen vertellen open over hun werk. Transparant en direct, echt van deze tijd.

Zo gezegd, zo gedaan 

Na een dag filmen en monteren is het eindresultaat daar. Gewone mensen, die normaal reageren op een spontane vraag. Het geeft echt een inkijkje in het bedrijf. Triggerend voor de schaarse talenten op de arbeidsmarkt. Vooruitstrevend. Iedereen is blij.

Tot… de eerstvolgende teamvergadering. Dan volgen er reacties als: 

  • Dat woord (‘…..’) mogen we absoluut niet extern gebruiken! 
  • Alleen een projectmanager mag over dit project vertellen!  
  • Die collega is echt te oud om over ons bedrijf te vertellen.  
  • Het is niet oké dat die collega zich kritisch uitlaat over de inwerkperiode! 
  • Er zitten te weinig (of juist te veel) vrouwen in dit filmpje! 

Kortom: paniek breekt uit. 

Hoe loopt dit af? 

Tragisch genoeg is de uitkomst van dit proces voorspelbaar… 

  • In twee of drie correctierondes worden alle ‘fouten’ (want zo wordt het inmiddels gepercipieerd) weggepoetst.  
  • Maar er komen steeds nieuwe addertjes onder het gras vandaan.  
  • Tot uiteindelijk de beslissing valt om het project af te blazen. Eeuwig zonde!  

Eerlijk, open en direct? 

Het is zo jammer om dit mee te maken. Het gebeurt niet alleen bij video-opnames: ook interviews en blogs zijn er kwetsbaar voor. Daarbij gaat het immers ook om echte mensen met echte verhalen. En eigenlijk past dit niet goed bij het grootbedrijf. 

In grote bedrijven gelden veel (on)geschreven regeltjes, huisstijlrichtlijnen, schrijfwijzers en communicatiestrategieën. Collega’s worden erop afgerekend als ze hier niet precies aan voldoen. Om 100% op ‘safe’ te spelen maak je - in het voorbeeld van de video - een uitgebreid script en draaiboek. Conform alle huisstijlregels en in overleg met hr en corporate communicatie.

Met helaas als eindresultaat: een glad promopraatje waaraan niemand aanstoot kan nemen. En dat ook niet verrassend of inspirerend is.

Veel bedrijven wíllen open communiceren 

Het eeuwige dilemma. Want het is zo zonde om elk vernieuwend plan bij voorbaat dicht te kitten, zodat er geen ruimte is voor creativiteit en spontaniteit. Zeker omdat ook veel grote bedrijven júist graag meer transparant willen communiceren. 

Daarom wijzen wij bij ‘verfrissend oprechte’ projecten bij grote organisaties in een vroeg stadium op deze valkuil. Zodat u in uw bedrijf draagvlak kunt creëren, verwachtingen bij collega’s kunt managen. Vaak sturen we aan op de gulden middenweg, door bijvoorbeeld ‘spontane’ interviews wel goed voor te bespreken. Zo wordt het eindresultaat iets minder authentiek, maar komen we er samen toch uit.

Wilt u eens ‘wat anders’? 

Dus: wil uw (grote) organisatie eens ‘wat anders’? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende ideeënsessie. Wij helpen u graag om uw vernieuwende project tot een succes te maken.

Inspiratiesessie

Vertel ons uw zakelijke uitdaging. Tijdens een inspiratiesessie ontrafelen we uw vraagstuk. Vervolgens komen we met een doordacht plan van aanpak. Daarin richten we ons maar op één ding: resultaat voor u en uw organisatie.