Voel of het werkt
 
  • 21-05-2019-
  • door Milou-

SEO met resultaat 5 inzichten

 

‘We moeten iets met SEO!’

Bij Vigor & Zest krijgen we vaak vragen over SEO-optimalisatie. Hiermee maakt je je website vindbaar in Google. En zorg je ervoor dat potentiële klanten je sneller en beter weten te vinden. Wat werkt wel, wat niet? 5 inzichten. 

1. Plan tijd in voor een keyword-onderzoek

‘Kan jij deze tekst SEO-optimaliseren? Het keyword is 'big data'’. Helaas, dit werkt niet. Een keyword is geen (algemene) term die je zelf bedenkt. Een kansrijk keyword ontdek je via een grondig onderzoek. Dat kost tijd en aandacht, maar levert veel op.

Zo’n onderzoek begint met de vraag: waar zoekt je doelgroep op? En hoeveel andere websites gebruiken die zoekterm al (concurrentie)? Zijn dit er (honderd)duizenden? Dan wordt het lastig SEO-optimaliseren.

Een kansrijk keyword heeft een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

2. Eén keyword per tekst

Het lijkt logisch: hoe meer kansrijke keywords in een tekst, hoe meer kans om hoger in Google te verschijnen. Het tegendeel is waar. Eén keyword per pagina is veel effectiever dan vijf verschillende zoektermen.

3. Leesbaarheid voorop

Oké, dat ene keyword dan wel zoveel mogelijk in de tekst verwerken? Nee, ook dat hoeft niet. SEO belangrijk? Absoluut! Toch blijven wij erbij: leesbaarheid voorop. Prop een tekst dus niet helemaal vol met het keyword. Dat leest niet prettig. En bovendien werkt het niet: je kunt er zelfs strafpunten voor krijgen van Google. Die ziet het als ‘spam-tekst’.

Vind je een kansrijk keyword, maar is deze lastig in lopende volzinnen te plotten? Misschien is een ander keyword met een iets lager zoekvolume of hogere concurrentie dan alsnog een betere optie. Waarom? Niemand converteert op een slecht leesbare tekst, vol gekunstelde zinnen.

4. Heb geduld…

SEO-tekst gepubliceerd? Verwacht niet dat je website van de ene op de andere dag bovenaan in Google staat. Google indexeert de pagina’s namelijk en dat kost tijd. Het kan maanden duren voordat je resultaat ziet.

5. …en blijf optimaliseren

Goed, de SEO-teksten staan online. Klaar is Kees. Of toch niet? Het zoekgedrag van consumenten verandert continu. Net zoals de concurrentie op een keyword en het algoritme waarmee Google websites beoordeelt.

Blijf dus optimaliseren, met de kennis van nu. Veranderen de thema’s in je branche? Dan geldt dat waarschijnlijk ook voor het zoekgedrag van je doelgroep. Overweeg een periodiek keyword-onderzoek (bijv. jaarlijks) en houd je Google-ranking hoog.

Benieuwd naar de kansen?

Hoe goed je SEO-tekst scoort, is afhankelijk van tal van factoren. Bovenstaand zijn slechts enkele inzichten. Ben je benieuwd naar de kansen van SEO voor je organisatie? Wij helpen je graag. We nemen je het werk graag (deels) uit handen. Of verzorgen een training voor je organisatie waarna deelnemers zelf met SEO aan de slag kunnen.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.