Voel of het werkt
 
  • 28-10-2019-
  • door Michelle-

Halleluja Google for Jobs beloont goede vacaturetekst

 

Goed nieuws!

Hoe krijg je als recruiter een streepje voor in de war on talent? Tot voor kort leek een flink advertentiebudget op Indeed een slimme zet. Met de komst van Google for Jobs verandert dit. De kwaliteit van je content gaat een stuk zwaarder wegen. Yes! 

Het grote voordeel van Google for Jobs is dat je als recruiter niet meer afhankelijk bent van het dure vacatureplatform Indeed. Google for Jobs is gratis en het werkt als volgt: vacaturezoekers krijgen in Google-resultaten vacatures te zien.  

Vacatures die aansluiten bij hun profiel, hun zoekgeschiedenis op Google en informatiebehoefte. Dit gaat buiten de jobboards (zoals Indeed) om. Het algoritme zorgt ervoor dat je vacature vaker verschijnt bij een specifieke doelgroep.  

Het rankingsprincipe

Het is nog niet bekend wanneer Google for Jobs in Nederland toegankelijk is, maar we raden je aan: begin er op tijd mee. Google wil 11 gegevens weten en gaat deze via structured data inlezen. Het gaat onder meer om: de omschrijving, locatie, functietitel, het basissalaris en de publicatiedatum.

Op basis van deze gegevens past Google een rankingsprincipe toe. Voor elk gegeven dat je correct invult, komt je vacature hoger in de zoekresultaten. Pas hierin ook zorgvuldig gekozen zoekwoorden (SEO) toe. 

 

Goede tekst wordt beloond

Bijzonder aan Google for Jobs is dat de kwaliteit van je vacaturetekst zorgt voor een hogere ranking. Dit wil zeggen: als je lezer lang blijft ‘hangen’ op je vacaturetekst, krijg je daar punten voor.  

Zorg dus voor een prikkelende vacaturetekst die de aandacht van de lezer vasthoudt. Met korte zinnen, duidelijke voordelen en geschreven in de taal van je doelgroep. Vermijd ook ondoorzichtige vacatureclichés, anders klikken lezers snel weg. 

Maak het technisch in orde

Tot slot zijn er ook technische aanpassingen nodig. Zorg bijvoorbeeld voor een Indexing API of een aparte sitemap, zodat Google op de hoogte blijft van de status van je vacatures.

Begin op tijd

Het is goed nieuws dat Google (eindelijk) beloont voor kwaliteitscontent. Profiteer van dit algoritme en ga voor prikkelende, enthousiasmerende content. Zodat je je sollicitanten met gemak over de streep trekt.  

Benieuwd wat Vigor & Zest hierin kan betekenen? Neem contact met ons op.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.