Voel of het werkt
 
  • 19-03-2020-
  • door Janou-

Evergreen content De waarde van herbruikbare content

 

Ga voor continue exposure

Doorlopend exposure, wie wil dat nu niet? Denk eens na over ‘Evergreen content’. Daarmee haal je doorlopend een stroom nieuwe bezoekers naar je website of online platform.

Wat is Evergreen content?

Evergreen content is content die altijd relevant is. Vernoemd naar boomsoorten die het hele jaar door hun groene kleur behouden. En een teken van eeuwig leven zijn. Tijdloze content, dus.

Wat dit specifiek voor je betekent? Dat je de tekst maar één keer hoeft te (laten) schrijven. Terwijl je er misschien wel jaren van kan profiteren. Omdat de tekst interessant is én blijft. En ‘vers’ is voor nieuwe lezers, ongeacht de datum.

Hierdoor neemt de traffic naar het artikel en dus naar je website of online platform alleen maar toe. Zo genereer je keer op keer nieuwe leads, zonder er iets voor te doen.

Enkele voorbeelden

Maar wat is dat dan, Evergreen content? Nou, je kunt denken aan:

  • Wat betekent… Korte, duidelijke lijstjes met definities. Stel je geeft belastingadvies, besteed dan een pagina aan jargon, zoals due diligence en exportkredietgarantie. Er zijn altijd mensen die daarnaar zoeken.

  • Tips. ‘10 tips voor groeiende ondernemers’, relevant voor scale-ups in 2015 én in 2020.

  • How-to-video’s. Verkoop je een product, zoals sanitair? Met een korte instructievideo laat je eenvoudig zien hoe je tegels zaagt. Of in tegels boort. Er is altijd wel iemand die z’n badkamer wil verbouwen.

  • Productrecensies. Een goed product kent geen houdbaarheidsdatum.

Of FAQ’s. Veelgestelde vragen doen het altijd goed. Denk aan ‘hoe schrijf ik een aantrekkelijke vacature?’ of ‘wat mag ik meenemen in mijn handbagage?’ Want ja, Google is everyone’s best friend.

Deze formats maken je content niet automatisch evergreen. Maar de structuur maakt het wel makkelijker. Haal hier dus je voordeel uit. En investeer in deze vormen van content.

 

Evergreen content + SEO

Combineer je Evergreen content met SEO-optimalisatie, dan heb je een gouden formule in handen. Bepaal welke keywords relevant zijn voor je bedrijf, en zorg zo voor meer traffic naar je website.

Weten welke keywords goed scoren? Doe een zoekwoordenonderzoek en pas de SEO-keywords goed toe in je tekst. Lees meer in deze blog over SEO.

De perfecte contentcocktail

Evergreen content heeft ook een tegenhanger: vluchtige content. Denk aan nieuwsberichten, statistieken of de nieuwste modetrends. Keywords in deze artikelen zijn op dat moment relevant, maar worden later niet meer gegoogeld. Toch weegt het één niet tegen het ander op. Want als het relevant is, is het de moeite waard om te delen. Ook door in te spelen op actualiteiten trek je traffic naar je site. De beste contentmarketingstrategie voor je bedrijf blijft dus een mix.

Is je content al evergreen?

Benieuwd of je content evergreen is? Blader eens terug in je contentgeschiedenis en bekijk wat je al hebt. Wellicht kun je vluchtige content alsnog ombuigen in Evergreen content. Zo blaas je oude content nieuw leven in. Collega Lotte licht toe hoe je dit het beste aanpakt.

Ideeën nodig? Neem contact op voor een kosteloze ‘Evergreen’-inspiratiesessie'. Op jullie locatie of bij ons in Arnhem. Natuurlijk nemen we je ook graag het werk (deels) uit handen. Of verzorgen een training voor je afdeling waarna je zelf met Evergreen content aan de slag kunt.

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.