Voel of het werkt
 
  • 15-11-2019-
  • door Jessica-

Aansprekende bedrijfsfilm Goed verhaal, lekker kort ook

 

Wil je een bedrijfsfilm laten maken?

Vraag je dan af: hoe kan het productiebureau me helpen om mijn verhaal zo mooi mogelijk in beeld te brengen én het zo goed mogelijk te verwoorden? Met deze aanpak creëer je het videovisitekaartje dat iedere potentiële klant (en de concurrentie) verbluft.

Misschien heb je het bij concullega’s gezien: een prachtige bedrijfsvideo met geweldige beelden, maar zonder sterk verhaal. De identiteit van de onderneming ontbrak. Zonde, want op die manier is de bedrijfsnaam in de video inwisselbaar en is de video geen verrijking voor de website of social kanalen.

Hoe voorkom je dit euvel?

Het draait om doordachte verweving van tekst met beeld én een goede verhaallijn. Want zo blijf je de kijker boeien met je boodschap. Ontdek hoe Vigor & Zest je hierbij helpt.

 

Zo moet het NIET

We pakken er een voorbeeld bij, kijk eens naar de video. Heb je een idee wat dit (fictieve) bedrijf doet, wat het bijzonder maakt en waarom je met deze onderneming moet samenwerken? Wij ook niet.

Onze tips:

  • Kies voor een concrete tekst, schrap clichés

  • Gebruik beelden die kenmerkend zijn voor je bedrijf

  • Benoem overtuigende USP’s

Dit werkt wél

1. Projectmanagement

Een interview plannen, is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Waar gaan we filmen, hoe laat, met wie en wanneer is het script af? Ook deze vragen horen bij de voorbereiding. Voor een soepele samenwerking nemen wij het projectmanagement op ons. Zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

2. Interview vooraf: wat wil je vertellen

Om tot een sterk verhaal te komen, plannen we voor de opnames altijd een interview. Of het nu om een klantverhaal, testimonial of interviewvideo gaat: een (ruw) script geeft houvast. Tijdens de opnames en in de voorbereidende fase. Je krijgt zo al een idee hoe de video eruit komt te zien én je houdt de lengte van de video in toom. Kijkers willen een goed, compact verhaal. Met een script voorkom je dat het verhaal tijdens de opnames alle kanten op gaat.

3. Spanningsboog in je video

Je wil de kijker tot het einde vasthouden. Een boeiend verhaal vertellen met een kop en een staart is één. Dit op een aansprekende manier in beeld brengen twéé. Onze film- en montageprofessional besteedt daarom veel aandacht aan de enscenering: alleen een ‘talking head’ is not done, er moet ook beweging zijn. Beelden van de onderneming, interactie met collega’s of vertellen terwijl je wandelt. Zo creëer je een spanningsboog.

4. Ondertiteling: bereik ook millennials

Je verhaal staat op beeld, precies zoals je het voor ogen had. Mooi! De finishing touch is de ondertiteling. Want geïnteresseerden hebben niet altijd de mogelijkheid om je video met geluid af te spelen. Zéker als je ook millennials wilt bereiken, die je video vooral op hun telefoon bekijken. Om ook bij hen je boodschap onder de aandacht te brengen, voegen we ondertiteling toe. We kunnen deze titeling ook Nederland- Engels en Engels-Nederlands vertalen. Correcte ondertiteling is een must, anders leidt het af of wekt het irritatie op. 

5. Budgettip: filmen met je telefoon

Wil je zelf een betaalbare promovideo filmen, bijvoorbeeld met vlog-elementen? Ga dan aan de slag met je smartphone. Want met de telefoons van nu kun je heel prima filmen. We geven je graag tips voor bruikbare beelden. En nemen je de editing uit handen. Wil je via je telefoon live gaan op Facebook of meer doen met Instagram stories? Ook hierbij geven we je graag advies.

Deel het resultaat

Staan alle puntjes op de i? Dan mag de bedrijfsfilm gezien worden. Deel hem op je website, via LinkedIn of Facebook. Denk ook eens aan Instagram: een foto- en videogeniek medium met volop zakelijke kansen.

Wil je sparren over je bedrijfsfilm en het (SEO-proof) delen daarvan? Vraag een contentconsult aan of kom langs in Arnhem. De koffie staat klaar!

 

Contentconsult

Goede resultaten boek je samen. Daarom onderzoeken we graag waar we je bij kunnen helpen. Vraag een contentconsult aan.